Verkosto ja menneitä hankkeita

 

Pohjoisten koulujen Polaris-verkosto

on Unesco ASPnet -koulujen yhteistyöryhmä, joka on perustettu vuonna 2006 Opetushallituksen tuella. Verkosto on laajentunut vuosien varrella ja siihen kuuluvat tällä hetkellä:

  • K.J. Ståhlbergin koulu, Haapajärvi
  • Haapajärven yläkoulu
  • Haapajärven lukio 
  • Haukiputaan yläkoulu, Oulu
  • Haukiputaan lukio, Oulu
  • Isokylän yhtenäiskoulu, Kokkola
  • Kellon koulu, Haukipudas, Oulu
  • Kivikon koulu, Kemi
  • Kirkonkylän koulu, Kempele
  • Kempeleen lukio
  • Laanilan yläkoulu, Oulu
  • Laanilan lukio, Oulu
  • Lapinlahden lukio ja Kuvataidelukio, Lapinlahti
  • Oulun normaalikoulun perusaste
  • Oulun normaalikoulun lukio
  • Oulun Suomalainen Yhteiskoulu
  • Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi ja
  • Putaan koulu, Tornio.

Polaris-verkostossa on toteutettu yhteisten toimintavuosien aikana monia erilaisia projekteja ja hankkeita, mm.: 

  • 2006–2007 Muuttuva lähiympäristöni – kulttuuripoluilta tulevaisuuteen
  • 20132014 YTE Yhdessä tekemään: yhdessä toimiminen, tekeminen, oleminen ja eläminen  suvaitsevaisuuden ja kestävän kehityksen edistäminen 
  • 20152016 YTE II Rauha kasvaa  rauha, kestävä kehitys ja maailmankansalaisuus
  • 20172018 YTE III – Living Schools  Agenda 2030:n kestävän kehityksen tavoitteet
  • 20202021 Toivo kasvaa  Agenda 2030 -tavoitteiden tunnetuksi tekeminen Pohjois-Suomen koulumaailmassa ja nuorten tulevaisuuden toivon kasvattaminen.

Hankkeiden ja projektien puitteissa kouluilla on pidetty erilaisia teemapäiviä, -tapahtumia ja -viikkoja, joiden toimintoja ja aktiviteetteja on jaettu kuvina, vinkkeinä ja linkkeinä verkoston sähköposti- ja Facebook-sivuilla sekä yhteisissä tapaamisissa. Polaris-hankkeet ovat näkyneet sekä verkoston koulujen että paikkakuntien tiedotuskanavissa ja -välineissä ja enenevissä määrin myös sosiaalisessa mediassa tapahtumina, tarinoina ja kuvina. Polaris-kouluissa koetut ja kokeillut hyvät ideat ja toimintatavat ovat päässeet kiertoon ja käyttöön edelleen uusiin kouluihin ja ympäristöihin. Tärkeät teemat ovat lähteneet elämään kouluissa ja niiden toimintaympäristöissä yhdessä tekemällä ja toimimalla.

Hankkeisiin ja projekteihin on kuulunut myös kaikkien koulujen yhteisiä toimintoja, esimerkiksi erilaiset kuvataidekilpailut Unescon teemoista, T-paitojen tuunaukset sekä uusimpana toukokuussa 2021 toteutettu Sivistyksen supervoimia -tapahtuma, joka kokosi Polaris-Unesco-koulut ja monet muut opetuksen ja kasvatuksen organisaatiot  yhteen virtuaalisesti etäyhteyksin monipuolisen Agenda 2030 -ohjelman äärelle. Polaris selätti Sivistyksen Supervoimilla vallitsevan tilanteen haasteet, ja koulut oppivat kaikissa yhteisissä projekteissa aina myös uutta. Myös monet hyvät vierailija- ja yhteistyökumppanivinkit on saatu yhteisen verkoston kautta.

Yhteisiin hankkeisiin saatu OPH:n tuki on ollut Polarikselle tärkeää, koska se on mahdollistanut mm. yhteiset palaverit, kokoukset ja tapaamiset etenkin, kun verkosto koostuu maantieteellisesti toisistaan hyvinkin kaukana sijaitsevista kouluista. Polaris on päässyt vierailemaan monissa verkoston kouluissa ja tutustumaan toisiin paremmin, mikä on hyvän, sujuvan yhteistyön tärkeä edellytys  ja matkan varrella on syntynyt myös monta uutta Unesco-ystävyyttä. Unescolaisuus yhdistää.

Yhteisiä tapaamisia on ollut keskimäärin yhdestä kahteen vuodessa vuorotellen eri paikkakunnilla, joko yksi- tai kaksipäiväisinä. Tapaamisissa ovat kohdanneet pääosin opettajat, mutta osassa tapaamisista on ollut mukana myös oppilaita aina ykkösluokkalaisista lukiolaisiin. Uusien projektien suunnittelussa oppilaiden ja opiskelijoiden osallistuminen ja rooli on ollut hyvin merkittävä, ja moni hanke on saanut alkunsa oppilaiden ja opiskelijoiden kokemasta tärkeästä teemasta. Lisäksi Polariksen jäsenet on ollut mukana aktiivisesti sekä Suomen että maailman Unesco ASPnet -verkoston yhteisissä painopistealueissa ja suunnannut verkoston toimintaa niiden mukaisesti omien koulujensa ja paikkakuntiensa teemoihin niitä peilaten.

Polaris-verkosto on ollut aina aktiivinen ja sen koulut ovat suunnitelleet, työstäneet, toteuttaneet ja rakentaneet yhteisten teemojen pohjalta monipuolisia tapahtumia, jotka ovat toimineet yhdistävänä linkkinä koulujen välillä. Polaris tekee yhdessä yhteisten Unescon arvojen ja tavoitteiden mukaista Unesco-koulutoimintaa ja rakentaa samalla Suomen Unesco-koulutoiminnan pohjoista ulottuvuutta suurella sydämellä. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Unesco-leirin ohjelma huhtikuussa 2022

Toivo Kasvaa -hanke 2020-2022